Hulpwaaier


De hulpwaaiers van uitgeverij Pica zijn speciaal voor docenten en leerkrachten en geven informatie en tips hoe om te gaan met bijzonder gedrag in de klas.


Onderwerpen van de hulpwaaiers zijn:

AD(H)D, angst, autisme, coachen van kinderen, dyscalculie, dyslexie, hoogbegaafdheid, TOS, tics en dwang, de beeldbegeleider in beeld, 1001 verborgen regels; prikkelarm, hoogsensitiviteit.


Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs

Fred Janssen, Hans Hulshof en Klaas van Veen


Dit nieuwe perspectief op bestaande kennis zorgt ervoor dat het onderwijs praktisch herontwikkeld kan worden en op een gedifferentieerde manier aangeboden kan worden zodat alle leerlingen uitgedaagd worden.

In het boek wordt een ‘generatieve toolkit’ beschreven voor het aanpassen van het onderwijs door leraren.

Gedragsproblemen in de klas

Anton Horeweg


Dit boek biedt een praktisch overzicht van gedragsproblemen en gedrags- en ontwikkelingsstoornissen die je bij leerlingen in het voortgezet onderwijs kunt tegenkomen en de kennis om deze leerlingen optimaal te begeleiden.

Het boek eindigt met een hoofdstuk over executieve functies en hun invloed op gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs is helder geschreven en direct toepasbaar in de dagelijkse klassenpraktijk.

Dyslexie als kans

Brock Eide en Fernette Eide


Als iemand de diagnose dyslexie krijgt, zien we dat meestal alleen als een probleem. Maar wist je dat veel succesvolle architecten, advocaten, chirurgen en zelfs bekende auteurs dyslectisch zijn? Dat is geen toeval: uit onderzoek blijkt dat dyslexie je op sommige gebieden juist een grote voorsprong oplevert. Dit boek laat zien hoe dyslecten beter kunnen worden in dyslectisch zijn. Op school, op het werk en thuis. 

Leven met intensiteit

Susan Daniels en Michael M. Piechowski


De verschillende prikkelgevoeligheden worden hierin duidelijk uitgelegd en toegepast op de situatie van hoogbegaafden.

Autisme op school 2 voortgezet onderwijs / secundair onderwijs

Martine F. Delfos


In Autisme op school, voortgezet onderwijs wordt beschreven wat autisme en ASS (autismespectrumstoornissen) inhouden. De theorie wordt geïllustreerd aan de hand van voorbeelden van jongeren in de middelbare schoolleeftijd. De consequenties van de theorie voor het onderwijs worden verduidelijkt door voorbeelden van de dagelijkse praktijk in het middelbaar onderwijs. Dit zowel in onderwijskundige zin als in de zin van sociaal functioneren op school.


Waarderend leren in het voortgezet

Annechien van Buurt, Eefje Teeuwisse en Nina Timmermans


De focus ligt op het ontdekken en ontwikkelen van talenten die leerlingen in huis hebben.
De auteurs maken in dit boek recente inzichten uit de positieve psychologie praktisch toepasbaar voor de onderwijspraktijk. 
Het boek staat vol praktische tips, inspirerende voorbeelden en werkvormen om binnen en buiten de klas mee aan de slag te gaan.

Leerlingen met een specifieke hulpvraag

Pyt Nauta en Marinus Giesing


Van scholen wordt verwacht dat men steeds meer leerlingen met een specifieke begeleidingsbehoefte passend onderwijs kan bieden. Leerlingen die voorheen in het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs werden opgevangen, bezoeken nu waar mogelijk het reguliere onderwijs. In dit kader is het van het grootste belang om betrokkenen te informeren over de aard van hulpvragen en de gevolgen hiervan voor de leerling en de school, en daarmee voor het handelen van leerkrachten en begeleiders.