Leerling aan het woord

Alina

DYSLEXIE

Geïdentificeerd als (hoog)begaafd en gediagnostiseerd met dylexie en ADHD

"Vooral bij wiskunde zou het fijn zijn als de docent niet te snel gaat of dat hij bijvoorbeeld de klas meer zou betrekken bij het oplossen van een som.

Ik vind het ook fijn als een docent wat vaker aandacht aan me besteedt en controleert of ik wel oplet omdat ik snel ben afgeleid.

Ik vind voorlezen in de klas niet heel erg, maar dat zou ik graag wat minder lang doen dan andere leerlingen. Bij Engels een hele bladzijde voorlezen is niet fijn

Ik zou het ook fijn vinden als alle docenten weten dat ik dyslexie en ADHD hebt zodat ze hier rekening mee kunnen houden".

Bas

ASS

Geïdentificeerd als (hoog)begaafd en gediagnosticeerd met ASS


"Geschiedenis leren vind ik niet moeilijk, maar woordjes leren kan ik eigenlijk niet. Beginnen aan een werkstuk vind ik ook moeilijk. Ik vind het lastig om bijvoorbeeld een onderwerp of thema te kiezen voor een grote opdracht. Een lijst met onderwerpen waaruit ik mag kiezen helpt mij dan.

Ik heb iemand nodig die precies zegt wat ik moet doen en wanneer, anders doe ik het meestal niet.

Ik zit in school het liefst op een plek alleen, maar dat is niet makkelijk te vinden. Soms mag ik bij een docent in een leeg lokaal zitten. Dat vind ik wel fijn". 



Kimberley

AD(H)D

Geïdentificeerd als (hoog)begaafd en gediagnostiseerd met ADHD


"Eerst zat ik vooraan in de klas. Ik werd helemaal gek van de docent die voor het 'white-board' heen een weer liep. Ik kon niet meer opletten op de lesstof en was alleen daar mee bezig. Nu zit ik achterin. Dat is veel fijner.

Voor toetsen krijg ik extra tijd, maar dan nog heb ik niet altijd alles af. Dat vind ik wel jammer. Soms laat de docent me toch nog even de toets afmaken. Dat vind ik wel eerlijk, omdat ik niet getest wil worden op hoe lang ik mij kan concentreren, maar op wat ik weet en kan".