Dyslexie

Ook wanneer een leerling géén diagnose dyslexie heeft betekend dit niet dat de leerling géén problemen ondervind of hulp nodig heeft.


Voor kinderen met een hoge intelligentie en grote ambities/potentie qua schoolniveau kunnen ook milde lees- en/of spellingproblemen een grote handicap vormen. [18]


Het aanpakken van de last/hinder die deze specifieke groep leerlingen met milde lees- en/of spellingproblemen en een hoge intelligentie ervaart vraagt om passend onderwijs [18]

Veel leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid en dyslexie kunnen hun leerproblemen compenseren op manieren die hen in staat stellen op het door docenten verwachte niveau te presteren. Zij blijven onopgemerkt vanwege het vermogen hun kracht te gebruiken om de zwakheid te compenseren.

Eigenlijk presteren deze leerlingen onder hun niveau en voelen zich gefrustreerd omdat ze bepaalde dingen heel goed kunnen, maar andere niet. [19]

(Voor meer informatie over dyslexie klik op deze link)

Do's & Don'ts


Leerling met kenmerken van (hoog)begaafdheid en dyslexie (lees- schrijf- en/of spellingsproblematiek)


Mogelijke zwaktes

  • Veel spelfouten in alle talen
  • Veel overschrijffouten
  • Veel fouten in aantekeningen
  • Traag leestempo
  • Moeite met meerkeuzevragen
  • Zwak geheugen voor woordenschat, vakspecifieke termen, tijdsbegrippen en ruimtelijke woordenschat


Do

  • Spellingsfiches en oplossingsalgoritmen laten gebruiken, ook bij toetsen en examens
  • Compenserende software laten gebruiken: leessoftware, spellingscontrole, elektronische woordenboeken
  • Extra tijd geven bij toetsen met veel leeswerk

Mogelijke sterktes

  • Graag en veel schrijven en/of lezen
  • Snel de kern begrijpen
  • Graag vreemde talen leren
  • Sterker in grammaticale spelling
  • Brede interesse, veel weten
  • Associatief en creatief denkvermogen
  • Logisch denkvermogen

Don’t

  • Veel tekst laten overschrijven
  • Spelfouten aanrekenen indien niet relevant voor de taak
  • Veel leeswerk geven op toetsen of bij opdrachten