ASS

Getalenteerde leerlingen met een vorm van autisme kunnen hulp nodig hebben bij de informatieverwerking. Veel van deze leerlingen hebben bovendien meer tijd nodig om zich sociale regels eigen te maken. Daardoor ontwikkelen zij zich trager. Dat heeft niets met intelligentie te maken, maar met keihard moeten werken om de wereld te begrijpen en te ordenen. [12]


Een jongere met autisme heeft ook hulp nodig om de tijd te structureren. Hoe intelligent ze ook zijn, ze kunnen hier grote problemen mee hebben.


Scholen werken vaak met zelfstandig uit te voeren taken, soms ook in kleine groepjes. Voor jongeren met autisme kan dit een een zware dobber worden omdat hun executieve functies vaak onderontwikkeld zijn. [6]

Do's & Don'ts


Leerling met kenmerken van (hoog)begaafdheid en ASS


Mogelijke zwaktes

  • Ondanks verbale begaafdheid moeite om op instructies en verbale boodschappen correct te reageren
  • Ondanks zeer goed geheugen moeite hebben om schema’s en regels te onthouden
  • Moeite met het inschatten van eigen gedrag op klasgenoten
  • Moeite om school vol te houden, school kost veel energie

Do

  • Agenda en aantekeningen controleren
  • Stress helpen beheersen door visuele stappenplannen en weekplanningen
  • Concrete aanwijzingen geven zonder inzicht te verwachten
  • Oefenen van sociale vaardigheden in een één op één situatie of in een groepje leerlingen met hetzelfde probleem
  • Bij samenwerkingsopdrachten: bespreek hoe de leerling wél kan meedoen (bijv. door één van de andere leerling als leider aan te wijzen die de leerling met ASS concrete opdrachten kan geven)
  • Zo nodig: laat leerling met ASS de opdracht alleen doen

Mogelijke sterktes

  • Zeer goede kennis over onderwerpen waar interesse in is
  • Toch goed inzicht in figuurlijk taalgebruik
  • Toch mogelijk om sociaal gedrag snel aan te leren (maar dit kost veel energie)
  • Actieve pogingen om toch orde te creëren
  • Vaardig in computergebruik
  • Consciëntieus, doet opdrachten precies zoals opgegeven


Don’t

  • Overschatten door hoge verbale intelligentie
  • Eindeloos argumenteren of ingaan op strijd over wie gelijk heeft
  • Maatregelen nemen zonder overleg met de leerling en/of ouders