AD(H)D

Onderzoek heeft uitgewezen dat leerlingen met zowel kenmerken van (hoog)begaafdheid als AD(H)D meer behoefte aan intellectuele of creatieve manieren van stimulans hebben afhankelijk van hun specifieke talenten.

Dit is anders dan de behoefte aan beweging of sensorische stimulans van leerlingen met AD(H)D zonder kenmerken van (hoog)begaafdheid) [20]

Er is geen twijfel over het feit dat leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid AD(H)D kunnen hebben. Er zijn echter ook leerlingen van wie het "ongepaste gedrag" een kenmerk is van (hoog)begaafdheid en intens zijn.[11]

Do's & Don'ts


Leerling met kenmerken van (hoog)begaafdheid en AD(H)D (aandachtstekort en/of impulsiviteit)


Mogelijke zwaktes

  • Moeite met pro-actief taken plannen
  • Moeite met het op tijd beginnen (met herhalen van de stof)
  • Pikt mondelinge instructies vaak niet op
  • Storend veel vergeten: afspraken, boeken, schriften, taken enz.
  • Spullen verliezen of kwijtraken
  • Materiaal gebruiken anders dan het bedoeld is, dingen (per ongeluk) kapot maken
  • Meer ongelukken
  • Vaak te laat komen, weinig tijdsbesef

Do

  • Geef direct feedback
  • Agenda en aantekeningen controleren, eventueel zorgen voor een kopie van correcte aantekeningen
  • Beperk schrijfopdrachten
  • Afspraken maken op papier, hierbij ouders en mentor of begeleider betrekken.
  • Geef ruimte om tussendoor te bewegen als de leerling dat nodig heeft (een rondje door de school, met de afspraak dat hij/zij daarna terugkomt; toestaan om een stressbal/tangle te gebruiken of te tekenen tijdens instructies)
  • Bij veel bewegingsonrust: geef de leerling een taak

Mogelijke sterktes

  • Kan zich concentreren wanneer het onderwerp boeit
  • Kan tegelijk zien, horen en doen
  • Probeert actief orde te creëren
  • Kan goed functioneren in dagelijkse routine
  • Originele denker, ongebruikelijke invalshoeken
    • Veel energie (bij ADHD)

    Don’t

    • Denken dat het opzet is van de leerling, zonder rekening te houden met de stoornis
    • Mondelinge afspraken maken, alleen met de leerling
    • In discussie gaan over regels en afspraken